Critical Review 7



Critic a Critical Review

            Semakin tergontai-gontai  yang kurasakan pada putaran ke tujuh ini, dengan semangat yang tersisa di bathin saya dan teman-teman saya terus berusaha lari untuk mencapai garis finish dengan senyuman.  Sang pelatih kita Mr. Lala terus menyemangati kita dengan api-apinya juga teguran-tegurannya yang sangat menampar hati dan fikiran ini.  Teguran tak sembarang teguran, karena banyak makna dibalik api-api yang menyala yang beliau kobarkan pada kami.

            Kali ini disapa dengan perihal-perihal penting yang tersirat pada pertemuan sebelumnya, yaitu: pertama, satu tugas utama seorang penulis adalah mengungkap kemungkinan-kemungkinan yang dipahami. Kedua, ada tiga tingkatan penting untuk mencapai sebuah pemahaman bentuk-bentuk yang baru: emulate-discover-create. Ketiga, menulis adalah cara  menciptakan affordances (kesempatan) dan menyelidiki potensi-potensi yang dimaksudkan. Keempat, menulis adalah semogenesis. Kelima, thesis statement adalah tonggak mil yang sangat penting untuk menciptakan permulaan sebuah dialog dengan pembaca yang diinginkan.
Semogenesis, the creation of meaning (penciptaan makna), telah dipersembahkan oleh Halliday & Matthiessen (1999) sebagai 'guiding principle' dalam presentasi mereka tentang A Systemic Functional Theory of Language –that language has within itself the resources by which people can create new meaning. Halliday dan Matthienssen mengatakan bahwa setidaknya ada tiga dimensi atau bingkai waktu untuk proses tersebut, yaitu:
1.      A Phylogenetic Dimension (Dimensi Filogenetik)
Dimensi ini mencakup evolusi dalam bahasa dan dalam bahasa tertentu.
2.      Ontogenetic Dimension (Dimensi Otogenetik)
Dimensi ini mencakup perkembangan linguistik dalam individu, yaitu meningkatkan repertoar linguistik setiap individu.
3.      Logogenetic Dimension (Dimensi Logogenetik)
Dimensi ini mencakup terungkapnya makna dalam wacana aktual.

Komentar Milan kundera (dalam L’Art duroman, 1986) bahwa: menulis, berarti untuk sebuah puisi yang menghancurkan dinding di belakang sesuatu yang mana selalu tersembunyikan adanya. Untuk merespek hal ini, tugas sebuah puisi adalah tidak berbeda dari tugas sejarah, yang mana juga selalu menemukan kejadian-kejadian kemudian. Jadi, sejarah layaknya puisi, yang mengungkap di setiap situasi-situasi yang baru, yaitu kemungkinan-kemungkinan manusia yang sampai sekarang tersembunyikan.
Yang tersirat pada pertemuan kali ini adalah seharusnya kita memahami betul apa itu critical review.  Oleh karena itu, disini saya akan mengungkapakannya, dengan harapan tak lagi tersesat untuk kedepannya.

What is critical Review?
The critical review is a writing task that asks you to summarise and evaluate a text. The critical review can be of a book, a chapter, or a journal article. Writing the critical review usually requires you to read the selected text in detail and to also read other related texts so that you can present a fair and reasonable evaluation of the selected text. 
Structure of a Critical Review
Critical reviews, both short (one page) and long (four pages), usually have a similar structure. Check your assignment instructions for formatting and structural specifications. Headings are usually optional for longer reviews and can be helpful for the reader.
Introduction
The length of an introduction is usually one paragraph for a journal article review and two or three paragraphs for a longer book review. Include a few opening sentences that announce the author(s) and the title, and briefly explain the topic of the text. Present the aim of the text and summarise the main finding or key argument. Conclude the introduction with a brief statement of your evaluation of the text. This can be a positive or negative evaluation or, as is usually the case, a mixed response.
Summary
Present a summary of the key points along with a limited number of examples. You can also briefly explain the author’s purpose/intentions throughout the text and you may briefly describe how the text is organised. The summary should only make up about a third of the critical review. 
Critique
The critique should be a balanced discussion and evaluation of the strengths, weakness and notable features of the text. Remember to base your discussion on specific criteria. Good reviews also include other sources to support your evaluation (remember to reference).
You can choose how to sequence your critique. Here are some examples to get you started:
  • Most important to least important conclusions you make about the text.
  • If your critique is more positive than negative, then present the negative points first and the positive last.
  • If your critique is more negative than positive, then present the positive points first and the negative last.
  • If there are both strengths and weakness for each criterion you use, you need to decide overall what your judgement is. For example, you may want to comment on a key idea in the text and have both positive and negative comments. You could begin by stating what is good about the idea and then concede and explain how it is limited in some way. While this example shows a mixed evaluation, overall you are probably being more negative than positive.
  • In long reviews, you can address each criteria you choose in a paragraph, including both negative and positive points. For very short critical reviews (one page or less) where your comments will be briefer, include a paragraph of positive aspects  and another of negative.
  • You can also include recommendations for how the text can be improved in terms of ideas, research approach; theories or frameworks used can also be included in the critique section.
Conclusion
This is usually a very short paragraph.
  • Restate your overall opinion of the text.
  • Briefly present recommendations.
  • If necessary some further qualification or explanation of your judgement can be included. This can help your critique sound fair and reasonable.
References
If you have used other sources in you review you should also include a list of references at the end of the review. https://student.unsw.edu.au/structure-critical-review
            Dari semua pemaparan di atas, dapat disimpulkan bahwa dalam mengkritik sebuah artikel tidaklah mudah dan asal mengasal. Melainkan kita harus pintar memeperhatikan segala sesuatu yang terkait dengannya, salah satunya adalah stuktur critical review yang sangat penting untuk dieksplisitkan.  Selain itu, critical review adalah academic writing yang harus harus benar-benar dalam pengerjaannya.
           

Comments
0 Comments

0 comments :

Post a Comment